מודל SWOT

לכל אדם באשר הוא ובפרט לכל עסק / מוצר יש את מודל ה SWOT האישי שלו. אנחנו חיים בעולם מאוד תחרותי ועלינו להמציא את עצמנו בכל פעם מחדש על מנת לשרוד עסקית ולהתפתח בטווח הארוך. המודל בא לבחון את יכולותינו למפות בצורה הכנה ביותר את מצב העסק שלנו בכל נקודת זמן שהיא , להסיק את המסקנות הנכונות ולשקף לנו, בתור בעלי העסק מה עלינו לעשות וכיצד לקבל החלטות נכונות: האם ליצור מוצרים / שרותים חדשים? מהם התמורות התחרותיות בשוק בו אנו נמצאים? וכן הלאה.

מודל SWOT מתואר על פני 2 צירים: השפעות חיצוניות ופנימיות מול ציר של מסייע / מפריע בהשגת היעדים. בצורה זו נוכל למפות ולפרט בצורה ברורה ונקייה 4 תכונות רלוונטיות לעסק שלנו ולעצמינו:

  • חוזקות – Strengths – השפעה חיובית בהשגת היעד אשר מגיעה מגורם פנימי שבשליטתנו. למשל: מוצר בעל פטנט שאין אותו לאף אחד אחר, יעילות ושרותיות, מענה מהיר לצרכי לקוח וכדומה.
  • הזדמנויות – Opportunities – מסייע בהשגת היעדים ומגיע מגורם חיצוני שלא בשליטתנו. כאן, נפרוט את כלל ההזדמנויות אשר עומדות לפתחנו ונשתדל עד כמה שניתן לתרגם אותם להצלחות עסקיות
  • חולשות – Weaknesses – מפריע בהשגת היעדים, אך מונע מגורם פנימי שבשליטתנו – מדובר על גורמים שיש לנו שליטה עליהם ונוכל לשפר אותם על מנת לגרום להם להפוך לחוזקות שלנו.
  • איומים – Threats – גורם חיצוני אשר מפריע לנו בהשגת הייעדים: תחרות למשל – מיהם המתחרים שלנו, כיצד הם פועלים בסביבה העסקית, ומדוע הלקוח יעדיף אותם על פנינו.

ארבעת התכונות של העסק שלנו הינם נר לרגלינו, ואנו מתמודדים איתם במישרין או בעקיפין, ביודעין או לא ביודעין בניהול השוטף והיומיומי של העסק שלנו. בתור מומחה למיפוי SWOT, אלווה אתכם בשיבוץ הנכון של תכונות העסק שלכם ויחד נלמד על תהליכי ההשתפרות / שימור המצב הקיים.